Etický marketing? Proč ne.

Etický marketing? Proč ne.

Marketing a reklama jsou mocné nástroje, tak proč je nevyužít k pozitivní změně ve společnosti, a to zejména etickým a ekologickým způsobem. Myslíte, že to nejde? Pojďme se na toto téma společně podívat.

V podstatě příliš nezáleží na vašich marketingových zkušenostech, kontaktech nebo know-how. Na znalostech nástrojů jako je Google Ads, Business Manager, Mailchimp nebo na faktu, jak dobrý jste manažer. Jde hlavně o vnitřní nastavení jedince, jeho přesvědčení, hodnoty, míru autenticity a hlavně to, čemu věnujeme svůj čas a pozornost.

A proč zrovna pozornost? Protože každé ráno, když se vzbudíme, uděláme svoje denní rituály a pak se pustíme do práce věnujeme tedy určitým činnostem svoji pozornost a energii. A právě naši energii a pozornost vkládáme nejvíce do práce. Je tedy hybatelem toho, co ovlivňuje naši společnost, a také příčinou, proč se některé firmy stávají úspěšnými a jiné ne.

Často ale nastává určitý konflikt, mezi tím, co doopravdy chceme, a tím, co reálně děláme. Pokud např. firma produkuje výrobky udržitelného rozvoje a zaměstnává člověka, který ani netřídí odpad, nebude taková spolupráce zřejmě fungovat. Nebo naopak, pokud člověk s ekologickým a etickým cítěním bude pracovat pro korporát, který vypouští do řek chemikálie, pravděpodobně to také nebude perspektivní (pracovní) vztah. Chci tím tedy říci, že pokud chceme společnost udělat zdravější, pečlivě važme, komu a čemu věnujeme svůj čas a pozornost, a buďme k sobě a svému okolí upřímní a autentičtí.

Jak vnímám marketing a reklamu?

Marketing a reklama mají pro spoustu lidí negativní konotaci, asi právě proto, že cítí jakousi sílu a tlak, abychom si kupovali věci, které vůbec nepotřebujeme. Takže se onu potřebu snaží vyvolat, často uměle, aniž bychom si to uvědomovali. Je to zkrátka určitá forma manipulace prostřednictvím médií.
Ať už televize, sociální sítě, billboardy nebo vaše e-mailová schránka, všude na nás něco číhá. Ano, můžeme při této myšlence propadnout lehké depresi a říct si: “Stěhuji se do lesa a kašlu na to”. To ale není řešení. Samotné médium za vaše vnímání až tak nemůže, spíš to je někdo, jenž za reklamním sdělením stojí, a vyjadřuje tím své záměry a hodnoty. Proto by uvědomělí marketéři měli svoji energii, pozornost a zkušenosti věnovat takovým firmám a projektům, které se aktivně podílí na pozitivní změně ve společnosti, a to zejména po etické a ekologické stránce. Nebo být v těchto směrech alespoň neutrální.

Záleží na tom

Všichni známe dnes už skoro lidové tvrzení „můj hlas nic nezmění“ aneb když budu třídit odpad či nakupovat bezobalově, k ničemu to nebude. Naopak! Ona individuální energie a pozornost je totiž propojený ekosystém a osobně cítím velkou zodpovědnost, jak nakládám se svým časem a zkušenostmi. Každý z nás přispívá svojí životní sílou do onoho ekosystému a ten se stává součástí světa, ve kterém všichni žijeme. Dělejme každý vše, jak nejlépe dovedeme. Hledejme způsoby, jak by to jít mohlo, ne důvody a výmluvy, proč to nejde. Přijměme zodpovědnost za svoje životy. Nevymlouvejme se na to, že jsem otroci vlád a nadnárodních korporací. Začněme u sebe, u svého života, práce, času a energie. Protože na tom záleží.

Leave a Reply